Op 1 augustus 2008 is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme in werking getreden.
Op grond van deze wet is de notaris verplicht om extra controles uit te voeren ten aanzien van de personen die op het notariskantoor komen en de door hen gewenste transacties.
De notaris moet uw identiteit vaststellen. Dat doet hij aan de hand van uw geldig legitimatiebewijs. Dit kan een paspoort, een identiteitskaart of een rijbewijs zijn. Als u bij ons op kantoor komt, moet u uw legitimatiebewijs tonen. Bovendien moet u uw legitimatiebewijs laten zien als u een akte komt ondertekenen.
Tevens is de notaris verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij het meldpunt ongebruikelijke transacties. Deze meldingsplicht geldt ook als het gaat om een voorgenomen transactie die (nog) niet wordt uitgevoerd.
Verder mogen notarissen op basis van eigen beroepsregels geen contante bedragen aannemen van meer dan 2.500 euro. Wanneer er toch meer dan genoemd bedrag in contanten wordt betaald of een dergelijke betaling wordt overwogen, moet de notaris dit melden. Dit zal het geval zijn als de cliënt de contanten op een rekening van de notaris stort. (Een storting in contanten op de rekening van de notaris wordt aangemerkt als een betaling in contanten). Lees ook de brochure cliëntenonderzoek en meldingsplicht.